
Motto: “Excelenta face Diferenta”.
Cerintele exigente fizionomice si functionale ale pacientilor, cumulate cu predictibilitatea, durabilitatea si succesul natural, implica intelegerea fenomenului medical in ansamblu, cu alte cuvinte avem nevoie de un profesionist complet a carui formare trebuie inceputa, consiliata si directionata inca de pe bancile facultatii. Iata deci cum se explica obiectivul general al proiectului care consta in cresterea adaptabilitatii, competitivitatii si cresterea abilitatilor practice ale studentilor la medicina dentara.
Proiectul isi propune sa genereze rezultate relevante prin invatarea la locul de practica si in locatiile vizitelor de studiu precum si imbunatirea serviciilor de orientare si consiliere profesionala.
Se impune inca de la inceput crearea si implementarea in filozofia viitorului profesionist a unui concept unitar cu rezultate predictibile, consens si cursivitate, deoarece cerintele recuperarii estetice si functionale sunt tot mai exigente in vederea cresterii calitatii vietii pacientilor.
Astfel s-a nascut conceptul de Estetica Dento-Faciala unde patologia este abordata unitar, multidisciplinar .
Prin educatie, antrenament, perfectionare, specializare si supraspecializare ajungem la coerenta si consens care genereaza cresterea randamentului tratamentului medical prin diagnosticarea si instituirea acestuia la momentul oportun si prin derularea cursiva a actului medical cu beneficii maxime pentru pacient, personal medical, clinica si nu in ultimul rand pentru sistemul sanitar romanesc. Trebuie sa lucram impreuna intr-un spirit umanist catre cooperare profesionala si prietenie mergand spre beneficiul tuturor partilor, astfel oferind tratamente complete si de calitate pacientilor .
Ca urmare se considera necesar stabilirea unui program de vizite de studiu care sa creeze o imagine de ansamblu vis-a-vis de activitatea clinica, teoretica si de cercetare, inclusiv a activitatilor conexe din domeniul medicinei dentare.
Astfel dupa efectuarea stagiului practic timp de o luna in cadrul Universitatii de Medicina si Farmacie Carol Davila – Facultatea de Medicina Dentara, studentii vor urma un program atent selectionat care trebuie sa aiba o anumita cursivitate in sensul unei mai bune intelegeri si aprofundari a actului medical personalizat. Studentii vor avea ocazia de a participa activ la activitatiile curente putand sa-si descopere si dezvolte pasiunea catre un anumit domeniu cu posibilitatea de a avea o viziune de ansamblu a actului medical si de a intelege necesitatea colaborarii interdisciplinare.
Cunoasterea trebuie inteleasa ca element fundamental alaturi de informare si exercitiu, deoarece medicul este cel care propune, alege si determina pacientul sa accepte si sa efectueze un anumit tratament specific, personalizat. Avem nevoie de predictibilitate care vine dintr-o viziune de ansamblu, astfel tratamentele dentare vor optimiza aspectul estetic si functionalitatea, diminuand rata esecurilor. Este foarte important ce intelegem si cum „traducem” actul medical si unde se afla pacientul in aceasta situatie.
Astazi, Estetica si Functionalitatea sunt dezideratele esentiale in cadrul tratamentului de specialitate si de aceea studentii trebuie consiliati, indrumati, sa acumuleze noi cunostinte, sa-si dezvolte abilitati si aptitudini pentru imbunatatirea performantelor individuale in concordanta cu aspiratiile lor profesionale pentru a deveni performanti fiind in concordanta cu asteptarile si nevoile pacientilor. In acest sens, devenind participanti activi in cadrul activitatiilor specifice medicinei dentare vor intelege rolul managementului in clinicile de medicina dentara, rolul fiecarei persoane implicate in preluarea si tratarea pacientului, rolul comunicarii si interrelationarii interdisciplinare ( medic specialist – asistenta – tehnician dentar – secretara – furnizori de aparatura, instrumentar si produse stomatologice, etc. ). Fiecare membru are rolul lui si reprezinta o roata dintata din mecanismul complex al tratamentului, medicul specialist trebuind sa coordoneze intregul proces, reprezentand interfata atat cu pacientul cat si cu ceilalti participanti la actul medical.
O alta necesitate este aceea a cunoasterii tuturor particularitatiilor de ordin tehnic vis-a-vis de procesul tehnologic, aparaturii si nu in ultimul rand a celor psihologice, medicul trebuind sa cunoasca modul de gandire, valorile si aspiratiile echipei medicale.
Nu trebuie sa existe tendinta catre „industrializare” pentru ca intotdeauna trebuie sa tinem cont de individualitatea si personalitatea pacientului. „Mai mult, mai repede, mai nou!” nu inseamna „Si mai bine!” pentru ca discutam de indivizi si personalitate, nu de marfa umana. Intotdeauna uniformizarile ne uratesc si ne depersonalizeaza!
Calendarul vizitelor de studiu este necesar pentru ca studentii sa inteleaga complexitatea actului medical in cadrul diverselor si variatelor patologii , etapizarea si evolutia planului de tratament; ei trebuind sa inteleaga ca un sistem medical trebuie conceput si construit in jurul si pentru pacient!
Sfera de activitate pe care o vom aborda va viza: odonto-terapia-restaurativa, terapia endodontica, terapia ortodontica, terapia de albire, terapia ocluzala, terapia implanto-chirurgicala, terapia parodontala, etc..
Ordinea vizitelor de studiu trebuie sa ne releveze circuitul pacientului in cadrul actului medical, colaborarile interdisciplinare, unitatiile specifice de tratament prevazute cu toate dotarile necesare, in asa fel incat studentii vor fi antrenati sa aiba un concept unitar cu rezultate predictibile catre cresterea calitatii actului medical prin solutionarea mult mai rapida si competenta a cazurilor, reducerea semnificativa a aparitiei accidentelor si complicatiilor, scaderea duratei tratamentului si nu in ultimul rand al reducerii costurilor. Deci vor fi educati, consiliati si antrenati catre eficienta si pasiune, deoarece trebuie sa generam cresterea randamentului tratamentului medical prin diagnosticarea si instituirea acestuia la momentul oportun, cu derularea cursiva a actului medical avand beneficii maxime pentru pacient, personal medical, unitate medicala si nu in ultimul rand pentru sistemul sanitar romanesc.
Trebuie sa lucram impreuna intr-un spirit umanist de catre cooperare profesionala si prietenie mergand spre beneficiul tuturor partilor, astfel oferind tratamente complete si de calitate pacientilor.
Participarea la vizitele de studiu reprezinta o experienta unica de invatare deoarece se genereaza un circuit medical complet:
- Clinica de medicina dentara
- Centru de radio-diagnostic
- Laborator de tehnica dentara
- Centru implantologie si biomateriale
- Centru 3D de chirurgie implantologica asistata de calculator si de frezaj computerizat
- Sala de operatii
- Laborator de cercetare
- Laborator analize medicale
- Expozitie cu produse si echipamente stomatologice
In cadrul Clinicilor de Medicina Dentara, studentul va participa activ la desfasurarea actului medical asistand la rezolvarea cazurilor clinice urmarind toate etapele de tratament, va invata sa prepare materiale dentare, sa ajute medicul specialist, sa relationeze cu partenerii, personalul auxiliar si nu in ultimul rand cu pacientul. Se va asigura intreg necesarul de materiale si instrumentar, precum si intregul suport tehnic pentru desfasurarea de workshop-uri si hands-on-uri.
Se incepe prin prezentarea generala a clinicii, prezentarea personalului si a receptiei pentru a intelege cadrul general al desfasurarii activitatii si functionarea eficienta a relatiei medic-asistent-personal auxiliar in favoarea rezolvarii si fidelizarii pacientiilor.
Foarte importanta este si prezentarea echipamentelor de protectie specifice, a informarii si explicarii asupra asepsiei si antisepsiei, pastrarea si depozitarea diferitelor tipuri de materiale si a circuitelor de cabinet. Ca rezultat studentul intelege si isi insuseste rigurozitatea in ceea ce priveste igiena in clinicile medicale, intelegerea responsabilitatii personalului medical si riscurile la care sunt expusi atat pacientii cat si personalul medical.
Prezentarea generala a componentelor si aparaturii de lucru, precum si prezentarea generala a instrumentarului, consideratiile ergonomice si masurile generale de prevenire a accidentelor si incidentelor vor avea ca rezultat aprofundarea cunostintelor dobandite in facultate, o data cu indentificarea asemanarilor si diferentelor intre sala de studiu si o clinica medicala, concluzionand pozitiv asupra dotarilor minime necesare desfasurarii unui act medical competent.
Centrul de Radio-diagnostic este o componenta esentiala in cadrul actului medical, investigatiile radiologice avand un rol esential in stabilirea diagnosticului, conceperea planului de tratament si etapizarea si verificarea acestuia.
Informarea studentiilor asupra radio-diagnosticului in medicina dentara, intelegerea precautilor de protectie in mediu radioactiv si informarea asupra necesitatii integrarii unui centru de radiografie digitala in serviciile de medicale sunt lucruri esentiale pentru studierea si intelegerea mai buna afectiunilor, planning-ul si derularea actului medical.
Rezultatele examinarii imagistice, radiografii dentare sau tomografie computerizata ( CBCT ) sunt analizate si apreciate prin prisma examinarii clinice si a asteptarilor estetice si functionale ale pacientului. Pe de alta parte imagistica ne ajuta sa confirmam succesul sau esecul in cadrul diverselor tipuri de tratamente endodontice, odontale, parodontale, implanto-protetice, chirurgicale si ortodontice.
Laboratorul de tehnica dentara trebuie sa comunice permanent cu clinica dentara, cu alte cuvinte medicul specialist trebuie sa transmita catre tehnicianul dentar si invers cat mai multe informatii pentru ca rezultatul final sa fie predictibil din punct de vedere estetic si functional.
Tehnicianul dentar este elementul esential care pune in opera viziunea medicului si implicit dorintele pacientului. In acest triunghi medic-pacient-tehnician, laboratorul dentar este cheia scuccesului.
Importanta vizitarii acestui obiectiv consta in consilierea studentiilor de a invata sa aiba un limbaj comun, cu alte cuvinte de a verifica daca ideeile si cunostintele dobandite coincid sau pot fi acordate pentru ca in viitor sa se poata discuta de un protocol comun de lucru in rezolvarea diverselor cazuri.
Studentul trebuie sa cunoasca aparatura specifica laboratorului de tehnica dentara, materialele si instrumentarului de specialitate, precum si diversele etape de lucru care conduc la elaborarea variatelor tipuri de lucrari protetice. In acest fel sunt diminuate la maximum erorile, ele putand fi prevenite sau depistate precoce.
Cunoasterea si participarea la toate etapele clinice si de laborator, ne conduc la aprecierea corecta a potentialului tehnicianului dentar si implicit a laboratorului de tehnica dentara, scopul final fiind acela de a putea satisface cu succes cerintele functional-estetice ale pacientului.
Centru implantologie si biomateriale ofera informatii asupra ultimelor tehnilogii si inovatii din domeniul medicinei dentare, punand la dispozitie o gama completa de produse destinate implantologiei, parodontologiei si chirurgiei orale. Misiunea acestor companii este aceea de a dezvolta increderea si cooperarea in tot ceea ce inseamna chirurgie si implantologie orala, pentru ca medicii specialisti sa poata obtine rezultate profesionale inalte, oferind tratamente de calitate pacientilor.
Studentii se vor familiariza si vor invata sa comunice cu furnizorii de profil, in acest fel vor gasi consiliere, intelegere si serviabilitate, economisind timp si informandu-se permanent cu noile tehnici si tehnologii.
Centru 3D de chirurgie implantologica asistata de calculator si de frezaj computerizat .
In ultimii ani tehnologia CAD-CAM a devenit o componenta esentiala a medicinei dentare cu ecou catre cresterea randamentului tratamentului, a standardizarii realizarii de restaurari protetice si pentru dezvoltarea noilor tipuri de materiale si concepte de tratament.
Aceste centre pot integra toate informatiile cu privire la planning-ul tratamentului implanto-protetic (restaurarea protetica determina pozitionarea implanturilor) determinand design-ul final al reconstructiei protetice, relatiile ocluzale si conturul gingival.
Ochiul digital analizeaza morfologia osoasa ajutandu-ne sa indentificam cu usurinta structura osoasa si sa stabilim o secventa de frezaj optima pentru o buna stabilitate initiala a implantului.
Studentii pot experimenta chirurgie implantologica virtuala, pot printa ghiduri chirurgicale tredimensionale, vor asista la realizarea bonturilor personalizate din zirconiu si a lucrarilor provizorii in cadrul conceptului „One-Day Implant”, in acest fel exersandu-si imaginatia si transformand-o in realitate.
Sala de operatii este considerata de multi medici un „Sanctuar unde se intalneste Umanul cu Divinul”.
Studentii se vor familiariza cu modulde organizare a salii, circuitul pacientului si al pesonalului medical, cu regulile de asepsie si antisepsie, instrumentarul chirurgical si modul de folosire, sterilizarea instrumentelor si a materialelor folosite precum si a investigatiilor intraoperatorii.
Studentii vor avea posibilitatea sa participe cu aceasta ocazie si la interventii chirurgicale cu diferite grade de complexitate pentru rezolvarea afectiunilor din sfera oro-maxilo-faciala.
Laborator de cercetare.
Cercetarea stiintifica trebuie sa imbogateasca cunoasterea si sa ofere o baza pentru dezvoltarea tehnologica si a metodelor de tratament, fiind motorul care impinge tot mai departe frontierele cunoasterii mentinand in actualitate respectiva stiinta si prospectand viitorul.
Rolul cercetarii apare ca indispensabil in conturarea si consolidarea personalitatii acestei specialitati (medicina dentara), chemata sa raspunda unor cerinte estetice si functionale tot mai exigente.
Studentii vor avea posibilitatea sa intre in contact cu cercetatori de renume din domeniul chimiei aplicate, bioingineriei, biomaterialelor etc., precum si sa cunoasca aparatura de ultima generatie.
Cu ocazia vizitarii acestui obiectiv pot obtine informatii cu privire la cercetarea preclinica/fundamentala( prin care se obtin informatii necesare dezvoltarii de noi optiuni terapeutice) , clinica/trialuri clinice ( evaluarea de noi tratamente, implanturi, biomateriale ) si translationala ( medicina personalizata bazata pe model computerizat – “pacient virtual”).
Laborator de analize medicale.
Aceasta vizita este deosebit de importanta deoarece analizele medicale furnizeaza informatii asupra aspectului si functionalitatii diferitelor organe si compartimente ale organismului cat si asupra gradului de sanatate si boala ce afecteaza organismul in cauza.
Pacientul trebuie apreciat obligatoriu din punct de vederee a starii generale, deoarece anumite afectiuni pot fi contraindicatii ale interventiilor chirurgicale.
Studentii vor identifica metodele paraclinice uzuale si a acelora potential necesare in functie de cazul avut in vedere, modalitatea corecta de prelevare a materialului microbiologic destinat unor culturi pentru identificarea unui anume germen microbian, organizarea specifica laboratorului si modul de interpretare corecta al rezultatelor.
Expozitia cu produse si echipamente stomatologicepermite identificarea de noi progrese tehnologice ca si instrumentar cat si de tehnologii medicale. Este un moment propice de a analiza si compara produsele, materialele si aparatura specifica datorita unei diversitatii si a numarului mare de companii participante.
Pe de alta parte este o ocazie de a asista la cursuri de specialitate, workshop-uri si hands-on-uri, unde se pot impartasii pareri, impresii, experienta si nu in ultimul rand se pot naste colaborari interdisciplinare.
Acest protocol are rolul de a creste capacitatea studentiilor pentru ca in viitor sa ofere servicii medicale integrate, concept care presupune diagnosticare precisa si precoce, un tratament medical sau chirurgical specific si eficient pentru a solutiona problemele de estetica dento-faciala, dezvoltand principiile eficientei si a confortului medical. Trebuiesc promovate procedurile minim invazive chirurgicale, ingrijirea medicala de buna calitate, dialogul permanent cu pacientul incluzand si consilierea si indrumarea acestuia.
Respectand cele enuntate mai sus vrem sa adaugam si necesitatea existentei Pasiunii pentru ceea ce facem, acest lucru personalizandu-ne ca viitori medici.